Nagrody w konkursach marketingowych są zwolnione z PIT
Uczestnictwo w konkursach nie jest czynnością o charakterze ekwiwalentnym, jego uczestnicy nie ponoszą wydatków związanych z ich udziałem i w związku z tym nie wykonują żadnych świadczeń w zamian za otrzymanie nagrody.
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 4 sierpnia 2022 r. (I SA/Po 1085/21).
Aby zwiększyć sprzedaż swoich produktów, w ramach prowadzonych akcji marketingowych spółka organizuje konkursy, w których uczestnicy rywalizują między sobą w celu uzyskania najlepszego wyniku. Każdy z konkursów ma odrębny regulamin, w którym określone są zasady konkursu, a także możliwe do wygrania nagrody: pieniężne, rzeczowe i w postaci bonów/voucherów. Wartość pojedynczej nagrody nie przekracza nigdy 200 zł. Spółka chciała potwierdzić, że przekazywane zwycięzcom nagrody korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Zdaniem spółki nagroda jest świadczeniem nieodpłatnym, pozostającym w związku z prowadzoną akcją promocyjną i nie przekracza limitu 200 zł, w związku z czym spełnione są wszystkie przesłanki skorzystania ze zwolnienia.
Organ nie zgodził się z takim stanowiskiem, wskazując że nagrody nie można uznać za świadczenie nieodpłatne. Jego zdaniem konieczność osiągnięcia określonych wyników w konkursie przesądza o jej odpłatności. Ponadto wskazał, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta